Start Kontakt

Emperor of the World

Wstęp

Na początku trochę informacji dla programistów i tych, których może to zainteresować . Jeśli chcesz od razu zagrać w grę, przejdź niżej do akapitu Pobieranie i instalacja programu, aby pobrać aplikację.

Emperor of the World to mój najbardziej zaawansowany projekt hobbystyczny. Praca nad tym projektem trwała 7 lat (grę pisałem w latach 2005-2012) i poświęciłem mu naprawdę dużo czasu. Wcześniej próbowałem dwa razy tworzyć wersje tego programu, ale zawsze napotykałem na problemy związane z niewystarczającą ilością zasobów. Na szczęście w 32-bitowym środowisku z grafiką opartą na DirectX można było już zrobić to, co chciałem.

W trakcie tworzenia tej gry znacznie poszerzyłem swoją wiedzę o programowaniu:

Gra nie jest jednak zupełnie gotowa. Działa cała mechanika gry, wszystkie opcje, gra lokalna i sieciowa. Ze względu na brak czasu nie zdążyłem zaimplementować sztucznej inteligencji ani nie dodałem dźwięków. Prawdę mówiąc, rozpocząłem już tworzenie AI - zrobiłem m.in. menedżera akcji, zarządzającego i wykonującego różne akcje generowane przez AI, a także wstępnie zaprogramowałem AI dla etapu rozmieszczania. Niestety, ze względu na znaczne obciążenie pracą zawodową musiałem zawiesić projekt i tak to trwa aż do dnia dzisiejszego. Jeśli byłoby większe zainteresowanie, może znów wróciłbym do gry i spróbował ją dokończyć (teraz pewnie zastanawiałbym się, czy nie użyć jakiegoś modelu uczenia maszynowego ).

Krótki opis gry

Gra Emperor of the World jest komputerową, turową grą strategiczną. Co ciekawe, tę grę (w wersji papierowej) poznałem już na studiach - kolega przyniósł własnoręcznie wykonaną mapę i bierki odpowiadające armiom mówiąc, że kiedyś grał w niesamowicie wciągającą grę, ale oczywiście nie miał dostępu do oryginału, więc spróbował ją skopiować korzystając jedynie ze swojej pamięci .

Grę chciałem więc później przenieść na komputer, ale tak jak stwierdziłem na początku tego artykułu, pełne wdrożenie nie było możliwe z powodu ograniczeń sprzętowo/programowych. Pomogło dopiero większa ilość pamięci i odpowiednie środowisko graficzne. Przy okazji poszerzyłem grę o różne opcje, m.in. zaimplementowałem "poziom zmęczenia" armii, który w pewnym stopniu niwelował wysoką losowość rozgrywki, a także dodałem określone zestawy "zdobyczy", dzięki którym uzyskiwało się dodatkowe punkty.

Ponieważ gra jest turowa, oznacza to, że w danym momencie tylko jeden gracz może przeprowadzać aktywne działania związane z realizacją swoich celów. Inne osoby biorące udział w grze są wówczas przeważnie biernymi obserwatorami za wyjątkiem określonych sytuacji, gdy są zmuszone do interakcji przez gracza aktywnego (np. obrona atakowanego państwa lub wyrażenie zgody na pakt o nieagresji).

Gra polega na zrealizowaniu celów wynikających z wybranego rodzaju rozgrywki (może to być zawładnięcie określonymi kontynentami, zlikwidowanie danego przeciwnika, zdobycie jak najwięcej państw i kontynentów w określonej liczbie kolejek czy też podbicie całego świata). Gracze dążą do realizacji swoich celów poprzez szereg walk pozwalających na zdobycie kolejnych państw, zawieranie strategicznych paktów o nieagresji z przeciwnikami, przemieszczanie armii w określone lokalizacje oraz dodawanie armii uzyskanych dzięki odkryciu nowych zasobów energetycznych lub zajęciu całych kontynentów.

Rozgrywka może się odbywać na jednym (gra lokalna) lub wielu komputerach (gra sieciowa). Program może służyć zarówno jako serwer, jak również klient gry sieciowej, dzięki czemu nie ma potrzeby używania do tego celu oddzielnych aplikacji. Gra automatycznie przydziela dostęp dla aktywnego gracza. W przypadku, gdy gracze pasywni są zmuszeni do interakcji z graczem aktywnym, uzyskują ograniczony dostęp do obszaru gry.

Szczegółowa instrukcja użytkownika jest dostępna w pliku ZIP zawierającym całą grę lub jako oddzielny plik PDF bezpośrednio na moim dysku Google.

 

Pobieranie i instalacja programu

Program (w postaci pliku ZIP) można można pobrać z Google Drive (informacja dla paranoików: jeśli się obawiacie pobrać aplikację, możecie sami sprawdzić cały adres pliku z grą choćby w darmowym skanerze online Dr. Web). Następnie należy utworzyć katalog i rozpakować w nim plik ZIP, zachowując strukturę podkatalogów (Files i Save).

Grę należy uruchomić poprzez kliknięcie pliku EOTW.exe.

Co zrobić, gdy gra nie chce się uruchomić?

Na niektórych komputerach próba uruchomienia gry kończy się komunikatem błędu The code execution cannot proceed because d3dx9_43.dll was not found:

błąd directx

Oznacza to, że nie została zainstalowana biblioteka runtime DirectX. Należy ją pobrać ze strony firmy Microsoft.

Uzyskany plik directx_Jun2010_redist.exe należy uruchomić. Program poprosi o podanie katalogu, w którym zostaną rozpakowane pliki instalacyjne. Po rozpakowaniu należy następnie przejść do tego katalogu i uruchomić właściwą instalację bibliotek DirectX poprzez kliknięcie pliku DXSETUP.exe. Po zaakceptowaniu licencji rozpocznie się proces instalacji bibliotek. Następnie będzie można już uruchomić grę (w najgorszym razie, po zainstalowaniu bibliotek należy zrestartować komputer).

Kilka zrzutów ekranów z gry

EOTW
EOTW
EOTW
EOTW
EOTW